Instytucje propagujące ideę motocyklzmu
Międzynarodowa Federacja Motocyklizmu - FIM
FIM (Fèdèration
Internationale de Motocyclisme)
jest najważniejszą organizacją broniącą interesów motocyklistów na świecie.
Federacja określa zasady i regulaminy sportów motocyklowych przyjmujących postać
wyścigów, rajdów, konkurencji sprawnościowych. To właśnie FIM ustala kalendarz i
miejsca w których odbywają się wspomniane zawody, nagradza zwycięzców oraz nadzoruje ich przebieg. Federacja powstała ponad 100 lat temu 21
grudnia 1904 r. w paryskiej restauracji Ledoyen, pod nazwą Fédération
Internationale des Clubs Motocyclistes. Prace FIM odbywają się w
następujących komisjach:
- wyścigów
drogowych,
- motocrossu,
- trialu,
- enduro i
rajdów przełajowych,
- wyścigów
żużlowych,
- środowiska
przyrodniczego,
-
komunikowania, transportu, bezpieczeństwa drogowego i spraw publicznych,
- komisji
motocyklizmu wypoczynkowego.
W 2001 r. FIM została stowarzyszeniowym członkiem Światowej
Organizacji Turyzmu (WTO). W chwili obecnej do FIM należy 90 Krajowych federacji
z sześciu unii kontynentalnych.
FIM bierze udział w organizowaniu setek spotkań różnych dyscyplin
jazdy motocyklowej w ciągu roku. Jej komórka wspierająca podróże na motocyklu
współorganizowała w 2005 r. dwa rajdy połączone ze zwiedzaniem historycznych
zabytków. Pierwszy odbył się w Kalamata (Grecja) 15 czerwca 2005 r. Przyświecało
mu hasło „Szlak Oliwek i Oliwy” (The Routes Of Olives And Oil). Drugą
turystyczną eskapadę motocyklistów FIM zorganizowała w lipcu 2005 r. w Stanach
Zjednoczonych Ameryki Płn. w rejonie Lake County Fairgrounds. Organizatorem
miejscowym było bractwo motocyklowe spod znaku wilczej głowy. FIM organizuje
także spotkania stacjonarne, na które zapraszani są motocyklowi turyści z całego
świata. W 2005 r. odbyły się 3 takie spotkania:
-
14.07.2005, Hyyinkaa, Finlandia,
-
21.07.2005, Tartu, Estonia,
-
07.09.2005, Benesov, Czechy.
Imprezy
organizowane pod patronatem FIM cieszą się opinią przygotowanych profesjonalnie.
Większość zlotów czy spotkań motocyklistów organizowanych przez
kluby motocyklowe, posiadają już wieloletnią tradycję. Umieszczenie imprezy w
kalendarzu FIM gwarantuje jej uczestnikom wysoki poziom bezpieczeństwa, liczne
atrakcje oraz sprawdzonych organizatorów. W 2005 r. FIM rekomendowało w ten
sposób 71 spotkań oraz 9 zlotów motocyklowych o randze międzynarodowej.
Najczęściej gospodarzami tych przedsięwzięć byli Włosi, Szwedzi, Niemcy,
Belgowie i Hiszpanie[1].
Na
2006 r. FIM zaplanowała dwa spotkania organizowane przez samą Federację.
Pierwsze z nich to 61 FIM Rally Berlin, które odbyło się w dniach 20 – 23 lipica
2006 r. Drugie spotkanie pod nazwą FIM Motocamp zaplanowano na 31 maja 2006 r. w
Vorden (Holandia).
Europejska Federacja Stowarzyszeń Motocyklistów - FEMA
W czerwcu 1988 r. spotkały się w Strasbourgu krajowe organizacje z
Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Austrii, Grecji, Włoch i Luxemburga
reprezentujące interesy motocyklistów korzystających z dróg publicznych. To
spotkanie miało na celu zademonstrowanie niezadowolenia z kierunku w którym
zmierzały ustalenia legislacyjne Wspólnoty Europejskiej (Europejskiej Wspólnoty
Gospodarczej). Na tym spotkaniu zdecydowano o powołaniu organizacji
europejskiej, która będzie nie tylko zwalczała przepisy godzące w bezpieczeństwo
motocyklistów, ale także propagowała ideę motocyklizmu wśród obywateli Europy. W
wyniku tego spotkania powołano do życia Federację Motocyklistów Europy (Federation
European Motorcyclists). Dziesięć lat później, 1 stycznia 1998 r. FEM
połączyła się z EMA (European Motorcyclists Association) tworząc organ,
który do dziś skutecznie zbiera i prezentuje opinie motocyklistów z całej
Europy, wobec organów władz samorządowych, krajowych i europejskich. FEMA –
Federacja Europejskich Stowarzyszeń Motocyklistów (Federation of European
Motorcyclists Associations) jest jedyną europejską organizacją pro
motocyklową posiadającą stałego delegata przy Parlamencie Europy, który opiniuje
projekty legislacyjne dotyczące motocyklistów. W 2005 r. Federacja jednoczyła 22
organizacje krajowe z 18 krajów europejskich.
FEMA angażuje się w każdy projekt mogący wpłynąć na swobodę i
bezpieczeństwo poruszania się motocyklistów po drogach Europy. Zbiera opinie
środowisk motocyklowych i przedstawia je następującym instytucjom:
-
Parlament Europejski,
- Komisja
Europejska,
Wydział Energii i Transportu,
Wydział Wolnej Konkurencji,
Wydział Środowiska Naturalnego,
-
Europejska Rada Ministrów,
-
Europejska Komisja Ekonomiczna Narodów Zjednoczonych
Warsztaty 29 – Globalne Rozporządzenia Techniczne,
Warsztaty 1 – Bezpieczeństwo Drogowe.
FEMA rzadko zajmuje się zjawiskami związanymi z turystyką
motocyklową sensu stricte. Prace tej organizacji pozwalają czerpać większą
przyjemność z jazdy i przyczyniają się do zwiększenia poczucia bezpieczeństwa u
turystów motocyklowych podróżujących przez kraje Unii Europejskiej. Największymi
sukcesami FEMA było zmuszenie UE do zmiany konstrukcji metalowych barier
ochronnych oraz do zmiany środków którymi malowane były znaki poziome. Montowane
nowe bariery mają zmieniony kształt, w którym wyeliminowano ostre krawędzie.
Cały niniejszy rozdział pochodzi ze strony Artura Biedronia, tj. www.peciu.hg.pl
opisującej zagadnienia rynku i turystyki motocyklowej. Jeżeli czytasz to zdanie,
to znaczy że autor nawet nie przeczytał kopiowanej treści. Znaki poziome, które
stanowiły jeden z najbardziej niebezpiecznych odcinków (śliskość nawierzchni)
wykonuje się obecnie w UE inną technologią, by zachować przyczepność powierzchni
asfaltowej. W Polsce zarówno bariery ochronne, jak i technika malowania pasów do
2004 r. były niezgodne ze standardami ustalonymi przez Unię Europejską. W
związku z wejściem Polski do struktur unijnych niektóre znaki poziome są
wykonywane w nowej, bezpiecznej technice[2].
W Stanach Zjednoczonych Ameryki Płn. istnieje tożsama instytucja
broniąca interesów motocyklistów w Kongresie. Nosi nazywę Motorcycle Rider
Foundation (Fundacja Jeźdźców Motocyklowych), a roczna składka każdego kto
zechce należeć do fundacji i popierać jej działania wynosi 25 dolarów[3].
Wpływ amerykańskiej organizacji jest większy niż w Europie ze względu na
rozmiary rynku motocyklowego tego kraju. Liczba zarejestrowanych motocykli w USA
przekracza 3,5 mln.[4]