Amerykański przemysł motocyklowy
przeżywał rozkwit w latach 1905-1915, gdy wiele firm produkowało wytrzymałe i
proste motocykle, a Indian był największym producentem na świecie. Pojawienie
się taniego, masowo produkowanego samochodu znacznie obniżyło popularność
motocykla jako ekonomicznego środka lokomocji, dlatego trudne lata 20’
przetrwały tylko trzy największe firmy. Stało się tak oczywiście ze względu na
konkurencję ze strony samochodu, a zwłaszcza Forda T. Zamknięcie
Excelsiora-Hendersona w 1931 r. sprawiło, że na rynku powstał duopol na który
składali się Indian i Harley-Davidson. Kiepskie zarządzanie w latach
trzydziestych i czterdziestych doprowadziło w 1953 r. do upadku Indiana.
Powojenny boom na skutery wykorzystało kilka specjalistycznych firm, którym
przewodził Cushman. Ogromny popyt na minimotocykle w latach sześćdziesiątych
zaspokajali drobni wytwórcy krajowi, do momentu gdy na rynku pojawili się
producenci japońscy. W latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych nowa,
wynikająca głównie z sentymentu, moda na motocykle w stylu retro odmieniła losy
firmy Harley-Davidson[1].
Japońscy specjaliści od marketingu, z
pewnością zdają sobie sprawę z tego jak potężny jest rynek amerykański. Rynek na
którym znajdują się nabywcy na najdroższe motocykle. To właśnie dzięki podbojowi
tego rynku przez lekkie i funkcjonalne pojazdy (nie tylko motocykle) producenci
japońscy zdobyli potrzebne fundusze na badania i rozwój swoich produktów w
kierunku bardziej „dorosłych” projektów. Epokę kryzysów przetrwał jedynie
Harley-Davidson, ponieważ potrafił wykreować ze swojego wyrobu coś więcej niż
tylko bezduszną maszynę. Ludzie od marketingu firmy z Milliwauke podkreślają, iż
sprzedają niepowtarzalny styl, pomysł na życie, a motocykl jest tylko darmowym
dodatkiem.
Tablica xxx. Liczba motocykli zarejestrowanych w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej w latach 1980 – 2003 (szt.).
Lata |
1980 |
1985 |
1990 |
1991 |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
Liczba zarejestrowanych motocykli |
5694000 |
5500000 |
4259000 |
4177000 |
3912000 |
3932000 |
3897000 |
3998000 |
Lata |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
|
Liczba zarejestrowanych motocykli |
3786000 |
3879000 |
4152000 |
4346000 |
4903000 |
5004000 |
5370000 |
|
Dzięki tablicy xxx można wyprowadzić
równanie trendu opisującego liczbę zarejestrowanych motocykli w Stanach
Zjednoczonych Ameryki Północnej.
Równanie trendu ma postać:
y = - 214550 x + 5307440
Wyznaczony trend jest spadkowy, a jego wykres przecina oś OY na poziomie 5.307.440 motocykli. Kierunek i nachylenie krzywej obrazującej liczbę zarejestrowanych motocykli w USA jest najlepiej widoczny na rysunku xxx.Porównując dane zawarte w tabeli xxx z danymi dotyczącymi krajów europejskich, najbardziej znamienną różnicą jest liczba jednośladów poruszających się po amerykańskich drogach w porównaniu do liczby motocykli jeżdżących po Europie. Wielkość amerykańskiego rynku decyduje, iż zawsze na każdej płaszczyźnie istnieje walka o ten rynek. Skutkuje to niskimi, konkurencyjnymi cenami i pierwszeństwem we wprowadzaniu nowych modeli.
Rysunek xxx. Liczba motocykli zarejestrowanych w USA w latach 1980 – 2003 (tys. szt.).
Tendencja spadkowa omawianego
wskaźnika powtarza się w latach 90’ w przypadkach większości omawianych w tej
pracy krajów. Przypadek Stanów Zjednoczonych jest tym bardziej dobitny, iż nawet
niewielkie spadki w liczbie zarejestrowanych jednośladów, wyrażone w procentach,
po przeliczeniu na wartości bezwzględne w przedziale pięcioletnim skutkują
stratą rynku w setkach tysięcy sztuk.
Tablica xxx. Liczba motocykli
rejestrowanych po raz pierwszy na terenie USA w latach 1980 - 96 (szt.).
Lata |
1980 |
1985 |
1990 |
1994 |
1996 |
Ilość nowych rejestracji |
838000 |
414000 |
303000 |
244446 |
330000 |
Z powodu małego zakresu, dane z tablicy xxx nie mogą stanowić podstawy analiz. Można jednak dzięki nim stwierdzić, że producenci motocykli w USA i importerzy przeżywali ciężkie czasy w latach 80’. Pięćdziesięcioprocentowa redukcja liczby nowych jednośladów wprowadzanych do ruchu drogowego, powtarzała się co 5 lat. Świadczy to wyraźnie o odwróceniu się klientów w stronę samochodów. Jak wiemy z niedawnej historii, przemysł samochodowy Stanów Zjednoczonych osiągnął maksymalne wielkości produkcji właśnie w latach osiemdziesiątych a takie koncerny jak GM, Chrysler czy Ford ugruntowały swoje przodujące pozycje na światowych rynkach. Podobnie jak we Francji, dane dotyczące produkcji jednośladów w USA obejmują wg opisu również bicykle i podzespoły pojazdów motorowch. Dlatego też ich prezentacja i analiza zostaną pominięte.
Dane dotyczące produkcji motocykli w Stanach Zjednoczonych można uzyskać z tabeli yyy. Na kontynencie Ameryki Północnej, pewna produkcja jednośladów odbywa się także w Meksyku. Nie stanowi ona wielkości wpływającej na wielkości dotyczące całego kontynentu. Dzięki temu dokonująca się w USA produkcja motocykli może być postrzegana jako produkcja na całym kontynencie. Sama produkcja jednośladów w tak dużym kraju nie stanowi rozwiniętej gałęzi gospodarki. Prawdopodobnie właśnie dlatego, statystyki w źródłach amerykańskich[2] podają wspólne liczby dla produkcji motocykli, rowerów i podzespołów.
Japonia
Przed II wojną światową nie istniał w
Japonii znaczący przemysł motocyklowy. Po wojnie powstało jednak ogromne
zapotrzebowanie na tani transport indywidualny. Drobne warsztaty zaczęły więc
budować niedrogie, lecz prymitywne rowery, w których montowano proste silniki.
Wkrótce kilka firm, takich jak Honda czy Suzuki, zajęło się produkcją silników o
lepszej jakości. Dobrze prosperowały inne firmy, które przestawiły się na
wytwarzanie motocykli, jak np. producent instrumentów muzycznych Yamaha czy
grupa produkująca samoloty i okręty – Kawasaki. Wielka konkurencja na rynku
krajowym sprawiła, że konstruowano coraz doskonalsze modele. Świetnie
rozwijający się przemysł motocyklowy zyskał jeszcze większe szanse rozwoju, gdy
pod koniec lat pięćdziesiątych rozpoczął się eksport. Japońskie motocykle
zasłynęły jako niezawodne, dobrze prowadzące się maszyny. W latach
sześćdziesiątych Honda stała się największym producentem motocykli na świecie;
pozycję tę utrzymała do dziś. Od 1974 r. produkty japońskie zdominowały rynki
całego świata[3].
Doniesienia prasy motocyklowej z przełomu XX i XXI wieku wskazywały, iż wraz z
nadejściem nowego millennium dominacja Japonii w motocyklowym świecie schyli się
ku końcowi. Wniosek taki postawiono na skutek dwóch głównych czynników. Były
nimi: wzrost kursu japońskiego jena spowodowany tym spadek sprzedaży motocykli
japońskich (w szczególności w Europie), oraz jednoczesne przejmowanie rynku,
dotychczas zaspokajanego przez producentów z Japonii, przez firmy europejskie[4].
Opracowania statystyczne dotyczące
sprzedaży, produkcji, imporcie i eksporcie jednośladów w Japonii są
prawdopodobnie najbardziej obszernymi i najdokładniejszymi na świecie. Wszelkie
dane są gromadzone przez Zrzeszenie Japońskich Producentów Samochodów i
Motocykli (JAMA), a udostępniane za pośrednictwem sieci Internet. Dane
wykorzystywane w tym miejscu pracy obejmują ostatnie dwie dekady, dlatego też
pozostałe dane odnoszące się do przemysłu japońskiego są dostępne poprzez serwis
internetowy Zrzeszenia. Mowa o danych dotyczących okresu sprzed 1980 r., danych
o docelowych kierunkach eksportu motocykli i imporcie motocykli do Japonii.
Tablica xxx. Liczba motocykli zarejestrowanych w Japonii w latach 1980 – 98 (szt.).
Lata |
50 cm3
|
51 cm3 - |
126 cm3 - |
Ponad |
Razem |
1980 |
8794335 |
2281006 |
506567 |
383639 |
11965547 |
1981 |
9922391 |
2149790 |
574271 |
444975 |
13091427 |
1982 |
11342080 |
2038436 |
655069 |
522294 |
14557879 |
1983 |
12884509 |
1941782 |
769033 |
617321 |
16212645 |
1984 |
13903572 |
1841730 |
908199 |
700158 |
17353659 |
1985 |
14609399 |
1747957 |
1047426 |
775627 |
18180409 |
1986 |
14957923 |
1686549 |
1173467 |
850615 |
18668554 |
1987 |
14785611 |
1637830 |
1301128 |
911897 |
18636466 |
1988 |
14421823 |
1601055 |
1453170 |
974218 |
18450266 |
1989 |
14033811 |
1574741 |
1582930 |
1016070 |
18207552 |
1990 |
13539269 |
1517228 |
1669771 |
1045519 |
17771787 |
1991 |
13048137 |
1505665 |
1741548 |
999854 |
17295204 |
1992 |
12520835 |
1480476 |
1794285 |
1022602 |
16818198 |
1993 |
11998940 |
1461782 |
1814779 |
1070002 |
16345503 |
1994 |
11521894 |
1435990 |
1823216 |
1127817 |
15908917 |
1995 |
11165390 |
1421031 |
1823446 |
1177229 |
15587096 |
1996 |
10835934 |
1390327 |
1826630 |
1209013 |
15261904 |
1997 |
10487574 |
1366558 |
1807257 |
1224775 |
14886164 |
1998 |
10181449 |
1346116 |
1765670 |
1243277 |
14536512 |
1999 |
9919874 |
1341347 |
1727400 |
1269232 |
14257853 |
2000 |
9643487 |
1337395 |
1704400 |
1288399 |
13973803 |
Rysunek xxx. Liczba motocykli
zarejestrowanych w Japonii w latach 1980 – 2000 (szt.).
Z tablicy xxx i rysunku xxx wynika wyraźnie, że na rynku japońskim dominują najmniejsze jednoślady. Porównując to do olbrzymiego rynku amerykańskiego, można z całą pewnością stwierdzić znacznie większą popularność motocykli w Japonii niż w USA. Liczba zarejestrowanych motocykli w małym kraju jakim jest Korea Południowa (opisana w rozdziale yyy) sprawia wrażenie, iż koreańskie drogi są pełne motocykli. Analizując w tym odniesieniu przypadek Japonii, jej Rynem motocyklowy można opisać mianem imponującego. Trzy razy więcej jednośladów porusza się po drogach Japonii niż Stanów Zjednoczonych, siedem razy tyle co w Niemczech i dziesięciokrotnie więcej niż w Wielkiej Brytanii. Ze względu na dominację Japonii w ilości wyprodukowanych motocykli w ubiegłym dwudziestoleciu, dane dotyczące wielkości produkcji są bardzo ważne (tablica xxx i rysunek xxx).
Tablica xxx. Liczba motocykli wyprodukowanych w Japonii w latach 1984 – 2004 (szt).
Lata |
50 cm3 |
51 cm3 - |
126 cm3 - |
Ponad |
Razem |
1984 |
1875789 |
1059762 |
429902 |
660854 |
4026307 |
1985 |
2014850 |
1373423 |
469728 |
678346 |
4536347 |
1986 |
1713036 |
759164 |
336771 |
587672 |
3396643 |
1987 |
1190142 |
617678 |
324380 |
498408 |
2630608 |
1988 |
1456627 |
661592 |
355212 |
472187 |
2945618 |
1989 |
1408134 |
585972 |
310052 |
490204 |
2794362 |
1990 |
1343220 |
686734 |
270304 |
506637 |
2806895 |
1991 |
1340241 |
807397 |
285281 |
595697 |
3028616 |
1992 |
1180702 |
1053167 |
279707 |
682959 |
3196535 |
1993 |
972362 |
1182554 |
231159 |
637079 |
3023154 |
1994 |
874919 |
1062560 |
237386 |
550421 |
2725286 |
1995 |
951803 |
1038938 |
217738 |
544760 |
2753239 |
1996 |
948298 |
828299 |
238045 |
569775 |
2584417 |
1997 |
933921 |
817284 |
275847 |
648631 |
2675683 |
1998 |
839123 |
783646 |
271378 |
742149 |
2636296 |
1999 |
679690 |
532909 |
237706 |
801406 |
2251711 |
2000 |
636546 |
630221 |
297433 |
851191 |
2415391 |
2001 |
610993 |
598551 |
260269 |
858227 |
2328040 |
2002 |
588956 |
543294 |
241356 |
741882 |
2115488 |
2003 |
458072 |
376800 |
235499 |
760534 |
1830905 |
2004 |
331449 |
304622 |
271126 |
832387 |
1739584 |
Okres świetności przemysłu motocyklowego Japonii przypada na wczesne lata 80’. W 1981 r. liczba wyprodukowanych jednośladów w Japonii osiągnęła 7.412.582 jednostek. Od tamtej pory wytwórcy japońscy produkują coraz mniej motocykli i motorowerów. W ciągu kolejnych trzech lat produkcja zmalała o 45,68% i osiągnęła poziom 4.026.307 jednostek. Do 1987 r. produkcja wciąż spadała i osiągnęła wartość 2.630.608, co stanowi kolejny spadek o 34,66% w stosunku do 1984 r. Kolejne pięć lat zaowocowało pewnym wzrostem, który wyniósł 21,3% gdy w 1992 r. Japonia wyprodukowała 3.196.535 jednośladów. Następujący po tym okres, aż do 2004 r. to kolejny spadek produkcji, w tempie niemal jednostajnym. Spadek ten w latach 1992 – 2004 wyniósł ogółem 45,6%.
Jak wskazuje tablica xxx i rysunek xxx nie ma dużej dysproporcji pomiędzy jednośladami produkowanymi w Japonii w stosunku do liczby zarejestrowanych w Japonii. Cały niniejszy rozdział pochodzi ze strony Artura Biedronia, tj. www.peciu.hg.pl opisującej zagadnienia rynku i turystyki motocyklowej. Jeżeli czytasz to zdanie, to znaczy że autor nawet nie przeczytał kopiowanej treści. Widać wyraźnie, iż przemysł motocyklowy Japonii przeżywał okres swojej świetności na początku lat osiemdziesiątych. W wielkim przybliżeniu można powiedzieć, że produkowano wtedy w Japonii rocznie tyle jednośladów, ile jeździ obecnie motocykli w całej Europie. W całej Europie (Unii Europejskiej) park jednośladów utrzymuje się na poziomie około 8 mln motocykli i 12 mln motorowerów. Analizując szerszy horyzont czasowy i przeglądając dane od 1950 r., należy dodać iż jest to okres najlepszy w całej historii japońskiego przemysłu motocyklowego. W 2001 r. doniesienia prasy fachowej głosiły, iż wobec radykalnego spadku sprzedaży motocykli japońskich firma Kawasaki rozważała zaprzestanie produkcji jednośladów we wspomnianym 2001 r.[5]
Rysunek xxx. Liczba motocykli
wyprodukowanych w Japonii w latach 1980 – 2004 (odsetki). (1990=100).
Wartym podkreślenia jest zjawisko, że
obecnie w ciągu roku produkuje się w Japonii tyle motocykli ile jest
zarejestrowanych w całych Niemczech. To porównanie uświadamia, iż pomimo
znaczącego spadku produkcji, rynki zbytu dla japońskich produktów są wciąż
potężne i rozległe.
Nasuwa się zatem pytanie. Czy w
Japonii, wzorem innych krajów dalekiego wschodu, liczba motocykli poruszających
się po drogach jest zdominowana przez wielkość rodzimej produkcji? Jak wiele z
rodzimej produkcji trafia na lokalny rynek, a jaka część wyprodukowanych
motocykli jest eksportowana? Odpowiedź zawierają tablice xxx i xxx oraz rysunek
xxx.
Tablica xxx. Liczba motocykli wyeksportowanych z Japonii w latach 1980 – 2004 (szt.).
Lata |
50 cm3 |
51 cm3 - |
126 cm3 - |
Ponad |
Razem |
1981 |
492316 |
2241599 |
437478 |
1190731 |
4362124 |
1982 |
419132 |
1943135 |
343387 |
864953 |
3570607 |
1983 |
315102 |
1416889 |
266001 |
624331 |
2622323 |
1984 |
258113 |
1053856 |
247465 |
563006 |
2122440 |
1985 |
369167 |
1350412 |
296865 |
525038 |
2541482 |
1986 |
251833 |
839920 |
186982 |
484733 |
1763468 |
1987 |
223559 |
588021 |
123760 |
403901 |
1339241 |
1988 |
219494 |
541070 |
146719 |
357570 |
1264853 |
1989 |
146958 |
443196 |
122837 |
390394 |
1103385 |
1990 |
147301 |
507840 |
117222 |
411381 |
1183744 |
1991 |
155461 |
603471 |
134915 |
516955 |
1410802 |
1992 |
188885 |
788404 |
153631 |
537717 |
1668637 |
1993 |
138690 |
925447 |
136325 |
519248 |
1719710 |
1994 |
88002 |
741486 |
132850 |
445518 |
1407856 |
1995 |
61627 |
691433 |
129961 |
442689 |
1325710 |
1996 |
55016 |
666593 |
154103 |
481623 |
1357335 |
1997 |
75513 |
649825 |
187981 |
546389 |
1459708 |
1998 |
114853 |
616213 |
206751 |
665936 |
1603753 |
1999 |
89544 |
422876 |
177399 |
723314 |
1413133 |
2000 |
82038 |
549040 |
204591 |
805508 |
1641177 |
2001 |
59406 |
530728 |
194058 |
793221 |
1577413 |
2002 |
74811 |
462137 |
149900 |
731834 |
1418682 |
2003 |
114315 |
312768 |
144873 |
708999 |
1280955 |
2004 |
84832 |
265245 |
173037 |
804030 |
1327144 |
Rysunek xxx. Liczba motocykli
wyeksportowanych z Japonii w latach 1980 – 2004 (szt.).
Dzięki tablicy xxx i rysunkowi xxx można zaobserwować wielkie liczby opisujące eksport japońskich motocykli na początku lat osiemdziesiątych. Zaprezentowana wielkość eksportu wskazuje, iż przemysł motocyklowy Japonii mógłby jako branża z powodzeniem funkcjonować bez rodzimego rynku. Jak wskazuje tabela xxx po drogach Japonii porusza się przeszło 10 mln jednośladów. Czy są one produktami sprowadzanymi zza granicy, czy może Japończycy kupują chętniej własne wyroby? Aby przedstawić ile motocykli z rodzimej produkcji zostaje sprzedanych na krajowym rynku, zamieszczono tablicę xxx.
Tablica xxx. Liczba motocykli wyprodukowanych i sprzedanych w Japonii w latach 1980 – 98 (szt.).
Lata |
50 cm3 |
51 cm3 - |
126 cm3 - |
Ponad |
W sumie |
1982 |
2784578 |
216280 |
137807 |
146662 |
3285327 |
1983 |
1908353 |
171270 |
210931 |
127755 |
2418309 |
1984 |
1632259 |
126142 |
175033 |
108755 |
2042189 |
1985 |
1646115 |
130574 |
173887 |
145674 |
2096250 |
1986 |
1429110 |
174524 |
166256 |
112507 |
1882397 |
1987 |
1029329 |
151236 |
200526 |
95615 |
1476706 |
1988 |
1275328 |
165622 |
210287 |
102638 |
1753875 |
1989 |
1248976 |
157385 |
175835 |
76617 |
1658813 |
1990 |
1213512 |
169618 |
158882 |
76921 |
1618933 |
1991 |
1147741 |
197638 |
151800 |
83320 |
1580499 |
1992 |
987260 |
214232 |
128593 |
115365 |
1445450 |
1993 |
853115 |
177929 |
103463 |
119747 |
1254254 |
1994 |
824792 |
156951 |
95926 |
115942 |
1193611 |
1995 |
884718 |
138115 |
98833 |
91186 |
1212852 |
1996 |
876522 |
171105 |
83982 |
88307 |
1219916 |
1997 |
864395 |
156183 |
84799 |
82861 |
1188238 |
1998 |
744900 |
177092 |
65659 |
75329 |
1062980 |
1999 |
621276 |
105550 |
51461 |
58672 |
836959 |
2000 |
558459 |
102116 |
72886 |
46416 |
779877 |
2001 |
544988 |
78263 |
79153 |
48279 |
750686 |
2002 |
535327 |
94468 |
94414 |
46873 |
771082 |
2003 |
539610 |
89906 |
87881 |
42724 |
760121 |
2004 |
500388 |
62780 |
97135 |
39718 |
700021 |
Tablica xxx potwierdza, że Japonia oprócz exportu produkuje także setki tysięcy motocykli, które trafiają na lokalny rynek. Niemniej jednak zaobserwować można proces, że w ciągu 22 lat (1982 – 2004) zapotrzebowanie japońskiego rynku na rodzime motocykle i motorowery zmalało czterokrotnie. Może być to wynikiem taniejących w tym okresie japońskich samochodów ale również rosnącej mody na motocykle z Europy. Dane dotyczące importu motocykli do Japonii, dostępne w serwisie internetowym JAMA, mówią o imporcie oscylującym wokół 50 tys. sztuk rocznie. W 1998 r. wielkość ta po raz pierwszy nieznacznie przekroczyła 50 tys. sztuk aby w 2000 r. osiągnąć wartość 74.906 motocykli. Wynika z tego, iż spadająca sprzedaż japońskich motocykli na japońskim rynku nie jest spowodowana lawinowo rosnącym importem.
Korea Południowa
Przemysł motocyklowy Korei Południowej opiera się na produkcji i montażu motocykli zaprojektowanych za granicą. W większości przypadków licencjodawcami są firmy japońskie. Największą firmą tego kraju, produkującą jednoślady, jest Daelim. Wytwarza ona motocykle od 1962 r. W roku 1978 została połączona z Hondą. Dzięki taniej sile roboczej, produkty koreańskie są dobrze znane na świecie ze względu na niską cenę, ale też adekwatnej do tego niskiej jakości. Ciekawym zjawiskiem jest liczba jednośladów będących w użyciu w Korei Południowej. Jak wskazuje tablica xxx i rysunek xxx liczba użytkowników motocykli i motorowerów w tym kraju stanowi około połowy tej samej wartości występującej w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Znając wielkość zajmowanego przez obydwa kraje terytorium, można sobie wyobrazić jak duże zagęszczenie motocykli występuje w Korei.
Tablica xxx. Liczba motocykli zarejestrowanych w Korei Południowej w latach 1993 – 2005 (szt.).
Lata |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
Liczba zarejestrowanych motocykli |
1936345 |
2109489 |
2270898 |
2437790 |
2552609 |
2613280 |
2367800 |
Lata |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
|
Liczba zarejestrowanych motocykli |
1828529 |
1700600 |
1708457 |
1730193 |
1728463 |
1726825 |
|
Rysunek xxx. Motocykle
zarejestrowane w Korei Południowej w latach 1993 – 2005 (szt.).
Najbardziej obrazowo można przedstawić zmiany na rynku motocykli w Korei Południowej, operując wartościami procentowymi. Ciekawym zjawiskiem jest wzrost liczby zarejestrowanych motocykli w tym kraju, w tym samym czasie, kiedy spada rodzima produkcja. Wzrost liczby zarejestrowanych motocykli w latach 1993 – 1995 wyniósł 17,3% a w latach 1995 – 1998, 15%. Tak więc dane mówią o stałej, wzrostowej tendencji dotyczącej liczby jednośladów poruszających się po drogach Korei Południowej.
Lata |
1986 |
1990 |
1995 |
1998 |
Liczba wyprodukowanych motocykli |
162000 |
283000 |
362000 |
250000 |
Korea jest kolejnym krajem, którego roczniki statystyczne wykazują się niekonsekwencją. Tym razem w nowszych wydaniach pominięto wielkość produkcji motocykli. Na podstawie danych za lata 1986 – 1998 można stwierdzić, że produkcja jednośladów w tym kraju, w latach 1986 - 1990 wzrosła o 74,7%. W kolejnych analizowanych okresach, tj. 1990 – 1995 oraz 1995 – 1998 zmiany te wynosiły odpowiednio 27,9% i – 30,9%. Najnowsze dane informują więc o recesji w przemyśle motocyklowym Korei. Jak wynika z tablicy xxx Korea Południowa podwoiła produkcję motocykli w ciągu dziesięciu lat od 1986, a następnie w ciągu trzech lat do 1998 r. wspomniana produkcja spadła o ponad 100 tys. sztuk. Może być to efektem kryzysu jaki gospodarki dalekowschodnie przeżywały właśnie w tamtym okresie. Prawdopodobnie, większą część koreańskiej produkcji jednośladów stanowią motorowery.
Tajwan
Przemysł motocyklowy Tajwanu narodził się w 1953 r., gdy firmy handlowe zaczęły sprowadzać komponenty i montować motocykle na terenie kraju. Po roku 1962, San Yang, Kuang Yang, Tai Ling, etc. zaczęły uruchamiać własne fabryki motocykli. Przemysł ten rozwijał się stopniowo do chwili obecnej, w której istnieje kilka wiodących fabryk. Są nimi: San Yang, Kuang Yang, Yamaha, Tai Ling, Vespa, Giant Yea, Yuen Fong, Her Chee, Chuan Tien i Taiwan Chin Fong. W kraju działa ponadto około 100 producentów części i akcesoriów do produkcji. Przemysł wytwarza 95% elementów potrzebnych do montażu motocykli. Organizacja skupiająca producentów części i akcesoriów rozważa obecnie ekspansję poza granice własnego kraju, w wyniku nadwyżek produkcji nie znajdujących popytu na rodzimym rynku. Roczna produkcja motocykli i motorowerów w Tajwanie przekroczyła 1 000 000 sztuk w 1988 r. i utrzymuje stały poziom[6].